מאת: מיכאל רוס
נגיף הקורונה וביטולי הענק משפיעים על מרבית המשק, וכך גם על הכלכלה והתרבות הגאה. עסקים גאים רבים נפגעים באופן קשה כתוצאה ממבול הביטולים שגרמה התפשטות הנגיף, ואירועי שבוע הגאווה הבינלאומיים ביוני צפויים להתבטל. אנסה להציג כאן איך בעיני אפשר לנסות ולקחת את אותם הלימונים החמוצים, ולנסות להפוך אותם ללימונדה. אולי לא הלימונדה הכי טעימה, אבל לפחות כזו שקצת פחות מרירה.
אתחיל בגילוי נאות כי ההשפעה על עסקים גאים כוללת גם אותי – כמי שמעביר הרצאות וסדנאות על התרבות וההיסטוריה הלהט״בית, נאלצתי לספוג הרבה ביטולים ונזקים כלכליים מלקוחות ישראלים, ולקוחות זרים שלא יכולים להיכנס למדינה. בדומה אלי, עסקים רבים נפגעים מהמצב החדש, ועל אחת וכמה עסקים שיש להם הוצאות גדולות כמו עובדים, נדל״ן והוצאות תפעוליות שונות. אך גם בעיתות משבר, חשובה התקווה.
על עסקים גאים ועונתיות
ישנם עסקים ועצמאיים רבים שקהל היעד המרכזי שלהם הינו הקהילה הגאה: ברים גאים (כמו השפגעט ובית אריאלה), עשרות ליינים של מסיבות, סוכניות וחברות תיירות גאה, ערוץ טלויזיה גאה, מטפלים ועובדים סוציאליים שמתמחים בעבודה עם אנשים להט״בים ומשפחותיהם, עורכי דין ועסקים שמתעסקים בנישואים והמשפחה הגאה, אמנים כמו מלכי/ות דראג, וגם מרצים ומנחים על תוכן להט״בי כמוני.
מבין העסקים הגאים, הנפגעים הישירים כתוצאה מנגיף הקורונה הם עסקים המבוססים על התקהלויות של אנשים (אירועים של פסטיבלים, מסיבות והרצאות למשל), עסקים המבוססים על עונתיות (מסיבות ואירועי חודש הגאווה למשל); ועסקים עם הוצאות תפעוליות גבוהות כמו: עובדים שנאלצים לעבור לבידוד ולא ניתן לבצע את העבודה שלהם מרחוק, שכירות של נכסים כמו בבתי מלון וברים, ועוד.
כפי שבענפים מסויימים ישנה עונתיות, כך גם בקהילה הגאה עסקים רבים מבוססים על עונתיות. גלידריה, למשל, היא דוגמא טובה של עסק עונתי. ברב הפעמים שנקנה גלידה, זה יהיה כשחם, בחודשי הקיץ. בחורף, לעומת זאת, לעסק של גלידות יהיה מאוד קשה למכור לנו גלידות, וצריכת הגלידה שלנו בחורף תהיה משמעותית קטנה יותר אם בכלל. אחד הפתרונות של עסק עונתי כמו גלידה, זה לפעול רק בתקופת עונת השיא, כמו למשל דוחני גלידה שיעבדו רק בחודשי הקיץ.
עונת השיא של אירועי הגאווה
מרבית אירועי הגאווה, ובינהם מצעדי הגאווה, מצויינים בחודש יוני כזכר למהומות סטונוול של יוני 1969. כך שמרבית אירועי הגאווה, ובינהם פסטיבל הקולנוע הגאה, צפויים להיות בסכנה ממשית: מצד אחד אירועים אלו מארחים מבקרים רבים מרחבי העולם, ומצד שני המדינה החלה להגביל אירועי התקהלות רבים.
גם לעסקים הקטנים
תיירות גאה נכנסת
תיירים גאים מגיעים לישראל בכל עונות השנה, אבל בחודש הגאווה מגיע המספר הגדול והמשמעותי ביותר שלהם.
ואולי נוביל מגמה נוספת של תיירות גאה? תיירות פנים
אך הרחב הדיגיטלי של היום יכול להוות הזדמנות להתאמה עסקית ושימוש בכלים דיגיטליים.
יש מענה שרק אותם עסקים יודעים לתת
אירועי התקהלות – במרחב האופליין
ברגע שהתחילו להתקבל ההגבלות על אירועים גדולים, שלושה חודשים בלבד לפני אירועי הגאווה של חודש יוני 2020
מה אנחנו כאנשים מהקהילה הגאה יכולים לעשות
חוסנה ועוצמתה של קהילה נבחנת, בין היתר, ביכולת שלה להתגבש ולסייע האחד לשני גם ברגעי משבר. כח הקניה שלנו יכול לסייע לאותם עסקים.
לעסקים הגאים יש השפעה עצומה על הלייף סטייל ואורח החיים הלהט״בי. אדם להט״ב ממוצע שירצה לבלות עם חבריו מהקהילה או להכיר אנשים חדשים – סביר להניח שילכו למקום בילוי בר או מסעדה, על פני אירוע או התנדבות בארגוני הקהילה הגאה שמספר מצומצם של אנשים מסתייע בהם. בשונה מעמותות ומלכ״רים שמודל ההכנסות שלהם מבוסס על תרומות, ההכנסות של העסקים מבוססות עליכם/ן – הלקוחות.
מלימונים ללימונדה: תוכן דיגיטלי זה שם המשחק
ככל הנראה שאת ההרצאות שלי לא אוכל להעביר במתכונת הרגילה שלהן – גם כי לא ניתן לבצע התקהלויות מרובות אנשים, ואילו לתיירים – הרי שאין עכשיו כמעט שום תיירות, לא כזו שמתעניינת בקהילה הגאה, ולא כזו שהיא גאה.
אותם חומרי גלם (לימונים, או חווית תוכן פנים אל פנים), שנהפוך למוצרים אחרים (לימונדה, או חווית תוכן דיגיטלית).